آموزش تعمیرات انواع خودرو کلیک کنید

 

آموزش برق خودرو کلیک کنید

 

مجموعه عظیم تعمیرات خودرو کلیک کنید

مهر 94 - تعمیرات خودرو
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانشمند باش، یا دانشجو، یا شنونده، و یا دوستدار آنان . پنجمین مباش که هلاک می شوی . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
 
چهارشنبه 94 مهر 29 , ساعت 7:41 عصر

زمانی که میل بادامک بدنه را به جلو می راند، پلانجر در طرف دیگر توسط سوپاپ ثابت نگه داشته شده است بنابراین روغن موجود در محفظه پلانجر تحت فشار قرار می گیرد. از طرف دیگر مجموعه ساچمه و فنر مانند شیر یکطرفه عمل کرده و مانع از فرار روغن از این محفظه و ورود آن به بدنه می شوند. روغن مایع تراکم ناپذیر بوده و باعث حرکت رو به جلوی پلانجر، حرکت رو به جلوی سوپاپ و در نتیجه باز شدن آن خواهد شد.
زمانی که حرکت رو به پایین سوپاپ تمام می شود، سوپاپ و در نتیجه پلانجر تحت فشار فنر سوپاپ به سمت بالا رانده می شوند. درعین حال بدنه لیفتر هم از فشار بادامک خلاص شده و می خواهد تحت فشار روغن محفظه روغن و فنر زیر آن انبساط پیدا کند. بنابراین فشار از ساچمه برداشته شده و با باز شدن مسیر روغن، کمی روغن از بدنه به محفظه پایین راه پیدا می کند. در این حرکت انبساطی، روغن مجموعه را پر کرده، بدنه به دایره مبنای بادامک می چسبد و آماده شروع مجدد سیکل است.
میزان باز شدن بدنه تحت فشار فنر زیر پلانجر، دقیقا به مقداری است که فیلر موجود را پرکند. بنابراین در دماهای مختلف کاری موتور، فاصله بوجود آمده از انبساط قطعات با فاصله پلانجر از بدنه که خود تابعی از میزان روغن ورودی به سیستم است جبران شده و مجموعه بسیار نرم و بدون صدا کار می کند. حال دوباره ساچمه و فنر ارتباط میان بدنه و محفظه پلانجر را قطع نموده و با پایین آمدن بدنه، پلانجر نیز مانند یک قطعه صلب پایین می آید.
باید توجه کرد که میل بادامک بصورت خارج از مرکز با سطح بالایی لیفتر در تماس بوده و همین تماس باعث چرخش بدنه لیفتر حین کارکرد و جلوگیری از سایش آن خواهد شد. پلانجر نیز نسبت به بدنه دارای حرکت چرخشی است. همچنین سطح بالایی بدنه لیفتر می تواند بصورت اندکی محدب ساخته شود که این حرکت چرخشی را میسر سازد.

حساسیت عملکرد لیفترهای هیدرولیکی به سیستم روغنکاری:
اگرچه روغن مناسب در تمام موتورها مانند خون برای حفظ سلامت موتور مورد نیاز است اما در موتورهای مجهز به لیفترهای هیدرولیکی، حساسیت اطمینان از صحت سیستم روانکاری موتور بسیار بالاتر است. استفاده از روغن نامناسب، عدم تعویض به موقع روغن، میزان پایین روغن موتور و یا ورود براده های خارجی به مدار روغن به راحتی می توانند عملکرد این سیستم را به هم بریزند.
این قطعات خود تنظیم هستند به شرط اینکه از لحاظ روغن رسانی به مشکل نخورند وگرنه ممکن است شاهد شکسته شدن پلانجر یا قفل شدن آن و بدنبال آن سایش سیت، سوختن سوپاپ در اثر بازماندن آن، افت توان موتور و صدای شدید باشیم. باید دانست که براده های خارجی حتی به قطر 5 میکرون نیز می تواند برای این سیستم مشکل آفرین باشد و یا استفاده از روغن های نا مرغوب با ویسکوزیته کم که در کوتاه مدت در سرسیلندرهای معمولی مشکل ساز نیست، در اینجا می تواند یک مشکل اساسی به حساب آید.
استفاده از روغن کثیف باعث سایش لیفتر و استفاده از روغن مخلوط با رطوبت و یا حتی بنزین به دلیل کاهش لزجی، باعث قفلی یا سایش آن خواهد شد. استفاده از فیلتر مناسب که توانایی جداسازی قطعات بسیار ریز را هم داشته باشد، جزو ملزومات است.


چهارشنبه 94 مهر 29 , ساعت 7:41 عصر

قیچی سوپاپهای موتور

 

قیچی سواپ ها در کار موتور تاثیر زیادی دارد برای  اینکه یک سیلندر در حالت تنفس قرار گیرد لازم است

سوپاپ هوای ان شروع به باز شدن کند وقتی که پیستون از نقطه مرگ بالا بطرف نقطه مرگ پایین حرکت

می کند و  سوپاپ هوا باز است  و در حالت تخلیه که  پیستون  از نقطه مرگ پایین به طرف نقطه مرگ بالا

حرکت می کند  سوپاپ دود باز است  تا دود از داخل سیلندر تخلیه شود در قسمت تایمینگ سوپاپها دیدیم

که  سوپاپ  هوا  چند  درجه مانده  که پیستون به نقطه  مرگ بالا  برسد باز  شده که این  نوع باز شدن را

اوانس سوپاپ  هوا  نامیدیم زمانی که میل لنگ را می چرخانیم ابتدا سوپاپ دود باز شده تا در زمان تخلیه

دود تخلیه شود و سپس  سوپاپ  دود  شروع به بسته  شدن  کرده  و  در انتهای بسته شدن سوپاپ دود

دود سوپاپ  هوا شروع به باز شدن می کند این حالت یعنی اخر بسته شدن سوپاپ دود و اول باز شدن

سوپاپ هوا را قیچی سوپاپ  (اله کلنگی) یا بالانس می گویند باز و بسته شدن سوپاپ را میتوان از روی

فنر یا حالات اسبک و در موتورهای  میل  سوپاپ  رو ز شکل بادامک میل سوپاپ تشخیص داد برای فیلر

گیری صحیح باید زمان سوپاپ ها و فاصله اسبک  یا  تایپت را با هم میزان کرد که تایمینگ سوپاپها در انها

تاثیر نداشته  باشد و با توجه   به دیاگرام سوپاپ  متوجه می شویم  زمانی که پیستون در حالت احتراق

است تایمینگ سوپاپ ها در ان هیچ گونه تاثیری ندارد  پس بهترین حالت  برای فیلر گیری زمانی است که

یک  سیلندر  در اول حالت احتراق  باشد و  پیستون  در  نقطه مرگ  بالا باشد  در مجموع  دانستن  قیچی

سوپاپها برای یک تعمیر کار ضروری می باشد


چهارشنبه 94 مهر 29 , ساعت 7:41 عصر

محدودیت های استفاده از لیفترهای هیدرولیکی:
یکی از محدودیت های عملکردی لیفترهای هیدرولیکی، محدودیت دور موتور است. برای اسبک های مکانیکی محدودیت دور موتور وجود ندارد اما لیفترهای مکانیکی حداکثر تا 5500-5000 دور بر دقیقه مناسب هستند. علت این است که در دورهای بالاتر، زمان  برای تنظیم طولی فیلر کم بوده، فیلر به اصطلاح قفل شده و مانند یک قطعه صلب عمل می کند، به این ترتیب احتمال بازماندن سوپاپ و سوختن آن بالا خواهد رفت. در چند سال اخیر، برخی از کمپانی های سازنده فیلرهای هیدرولیکی مانند شرکت Crane cams لیفترهای ضد قفل تولید کرده اند که تا سرعت های 6500 دور بر دقیقه هم کارایی دارند. در شکل زیر نمونه ای از لیفترهای ضد قفل این شرکت را ملاحظه می کنید:

 
این لیفترها بیشتر برای استفاده در بادامک هایی با لیفت متعارف مناسب هستند و استفاده از آنها در سرسیلندرهایی که نیازمند لیفت سوپاپ بالا هستند، توصیه نمی شود.

جمع بندی :
با توجه به موارد مذکور، بطور خلاصه مزایا و محدودیت های ذیل را برای این قطعات می توان ذکر کرد:
مزایا :
• صدای کم سرسیلندر
• عدم نیاز به تنظیم مجدد و حذف بازکاری
• عمر بالای مجموعه سوپاپ و اسبک به دلیل حذف سایش ها، برخوردهای ناگهانی و تماس مداوم آنها
• پر کردن فاصله هوایی بین سوپاپ و بادامک در تمام دماها و دورهای کاری موتور و پیروی کامل حرکت سوپاپ از میل بادامک در تمام دورها که حتی می تواند باعث بالا رفتن توان خروجی موتور شود.
• بالشتک روغن مانند یک ضربه گیر عمل کرده و تنش های ناگهانی وارده به سوپاپ را حذف می کند.
علیرغم مزایای شمرده شده، محدودیت های زیر در استفاده از این لیفترها وجود دارد:
• معمولا این لیفترها در دورهای بالای 6000 دور در دقیقه کارایی خود را از دست داده و باعث افت توان می شوند.
• ساخت و مونتاژ اجزای اصلی، نیازمند دقت بسیاربالایی است. در غیر اینصورت کارایی و عمر قطعه به شدت کم می شود.
• این سیستم به نوع روغن، تمیز بودن آن، کارایی بالای فیلتر روغن و در کل فشار روغن مدار بسیار حساس بوده و در صورت عدم رعایت این موارد، دچار مشکل خواهد شد.
• استفاده از لیفتر هیدرولیکی به جای سیستم مکانیکی بدون تغییر در طراحی میل بادامک و یا سایر اجزای موتور ممکن نبوده و باید زاویه های فرود و فراز و لیفت بادامک بازنگری شود.


چهارشنبه 94 مهر 29 , ساعت 7:41 عصر

یکی از قطعاتی که در عملکرد بهینه موتور نقش کلیدی دارد، میل بادامک است زیرا زاویه باز و بسته شدن و میزان باز شدگی سوپاپ ها را (که تعیین کننده مقدار مخلوط سوخت و هوای ورودی به درون سیلندر و میزان خروج مخلوط سوخته شده از سیلندر است)، تحت تاثیر خود قرار می دهد. با توجه به اینکه حرکت میل بادامک چرخشی و حرکت سوپاپ خطی است، انتقال حرکت از میل بادامک به سوپاپ با استفاده از اجزای واسط بین آن دو صورت می گیرد.

 


این اجزای واسطه می تواند (بسته به طراحی سرسیلندر و محل قرار گیری میل بادامک) در موتورهایSOHC  نظیر پراید و نیسان شامل مجموعه اسبک، درموتورهای  DOHCنظیر موتور ریو شامل لیفتر تایپتی و در موتورهای OHV نظیر موتور پیکان شامل اسبک، تایپت و میل تایپت باشد.
از لحاظ تئوری، طراح موتور به دنبال انتقال دقیق حرکت بادامک روی سوپاپ بوده و لازمه آن از بین بردن تمام فاصله ها بین اجزای درگیر مانند میل بادامک، مجموعه انتقال حرکت و سوپاپ است ولی از لحاظ عملی این امر امکان پذیر نیست و همیشه در سیستم های مکانیکی فاصله ای هوایی بین انتهای سوپاپ و اسبک تعبیه می شود که "فیلر" نام دارد. به دلیل دمای بالای کارکرد موتور، قطعات درگیر با هم دچار انبساط طولی شده و چنانچه فاصله ای بین آنها نباشد، به هم فشار آورده و علاوه بر سایش و ایجاد نویز، به دلیل باعث عدم نشست کامل آن روی سیت آب بندی ناقص سوپاپ می شود که نتیجه آن افت توان موتور و سوختن سوپاپ خواهد بود.
میزان فیلر در نظر گرفته شده بر اساس جنس قطعات در گیر و ارزیابی میزان انبساط آنها در دماهای بالا محاسبه می شود. با توجه به اینکه این فاصله هوایی هرگز پر نشده و باید از وجود آن در تمامی شرایط کاری موتور اطمینان حاصل کرد، تنظیم فیلر در حالت گرم موتور توصیه می شود.
از معایب این طرح می توان به صدا دار بودن مجموعه سرسیلندر اشاره کرد زیرا در هر حالتی (بویژه در حالت سرد موتور) فاصله هوایی موجود، باعث برخورد فیزیکی قطعات به هم با سرعت زیاد و ایجاد نویز خواهد شد. مشکل دیگر سایش قطعات و کاهش طول عمر قطعات درگیر است. از طرف دیگر به دلیل عدم امکان فیلر گیری موتور در حالت گرم در تولید انبوه، موتورها در حالت سرد فیلر گیری شده و بنابراین تعداد قابل توجهی از موتورها چه در محیط خودرو ساز و چه توسط مشتری نهایی، باید تنظیم مجدد و فیلر گیری شود. در طول عمر موتور نیز معمولا مشتری مجبور به تنظیم چندین باره فیلر به منظور کاهش صدای سرسیلندر خواهد بود.
با توجه به مشکلات موجود در سیستم های مکانیکی، استفاده از لیفترهای هیدرولیک از دهه 80 میلادی در شرکت جنرال موتور شروع شد. لیفترهای هیدرولیکی به عنوان واسطه بین سوپاپ و اسبک (یا میل بادامک) قرار گرفته و با استفاده از فشار روغن موتور ورودی به خود، فاصله موجود را پر کرده و بنابراین نیازی به در نظر گرفتن فیلر نخواهد بود. یعنی مجموعه اسبک، لیفتر و ساق سوپاپ همواره در تماس مکانیکی آرامی قرار داشته و سیستم بصورت خود تنظیم کار می کند بنابراین مشکلات مربوط به فیلر گیری اعم از نویز، سایش و هزینه های بازکاری مجدد رفع خواهند شد.
در شکل انواع مختلف لیفترهای هیدرولیکی نشان داده شده است. ظاهر این قطعات متفاوت و ساختمان و نحوه عملکرد آنها یکسان است. 
  


چهارشنبه 94 مهر 29 , ساعت 7:40 عصر

 

دلیل وجود اوانس سوپاپ هوا (تایمینگ سوپاپ ها )

1- کمک به خروج دود       2- بالاتر رفتن راندمان حجمی بعلت بیشتر باز بودن سوپاپ هوا

 

دلیل وجود ریتارد سوپاپ هوا (تایمینگ سوپاپ ها )

بالاتر رفتن راندمان حجمی – پر شدن بیشتر بخاطر سرعت هوا بعلت فشار منفی خلا که بر اثر پایین رفتن

پیستون بوجود امده است

 

دلیل وجود اوانس سوپاپ دود (تایمینگ سوپاپ ها )

برای اینکه زمان  بیشتری برای تخلیه دود – پایین امدن  فشار هوا در اواخر مرحله احتراق و جلوگیری از

فشار دود در مرحله تخلیه

 

دلیل وجود ریتارد سوپاپ دود (تایمینگ سوپاپ ها )

کمک به تخلیه کامل دود بر اثر سردی و گرمی مخلوط و دود –باز بودن بیشتر برای تخلیه کاملتر

 

فیلر گیری موتور و لزوم ان

فیلر گیری یکی از  مهمترین و ضروری ترین عملی است که تعمیر کار باید این عمل (فیلرزدن )را انجام دهد

هر جسمی بر اثر حرارت  منبسط شده و بر طول و قطر و  حجمش  افزوده می شود قطعاتی که در موتور

بکار  رفته اند  در  مقابل حرارت انبساط  پیدا می کنند  که در هنگام طراحی  موتور با  محاسبه  این  مقدار

انبساط را  بخوبی جبران می کنند یکی از سیستمهای که انبساط در انها محسوس بوده و برای کار موتور

تاثیر بسزایی دارد سیستم حرکت سوپاپها می باشد که کارخانه سازنده با توجه به جنس و حجم و ضریب

انبساط قطعات مقداری فاصله بین انها در نظر گرفته است تا در هنگام انبساط این فاصله پر شود و کار باز

 و بسته شدن سوپاپها مختل نگردد در صورت عدم وجود  این  لقی  قطعات  در برابر گرما منبسط  شده  و

چون  میدان  حرکتی در جهت  طولی ندارند به هم  فشار اورده  باعث  سائیدگی  تاب  برداشتن  و  خرابی

قطعات می گردند مقدار این لقی توسط  کارخانجات  سازنده اندازه گیری و اعلام شده و انرا با فیلر اندازه

و تنظیم میکنند

 

نکات لازم برای فیلر گیری موتور

1- شناخت سوپاپها برای فیلر گیری       2- مقدار لقی و فاصله مجازی که باید برای سوپاپها با فیلر میزان

کنیم بدست اورده باشیم           3- این مقدار لقی بسته به دستور کارخانه باید در حالت سرد یا گرم برای

فیلر گیری موتور ماشین ضروری است         4- شناخت احتراق سیلندر های مورد نظر برای فیلر گیری از

راههای مختلف          5- اماده کردن فیلر با شناخت نوع ماشین و تبدیل فیلر در صورت نیاز قبل از تشریح

فیلر گیری به شناخت حالات و بدست اوردن ترتیب ان می پردازیم

فیلر


   1   2   3   4   5   >>   >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ