آموزش تعمیرات انواع خودرو کلیک کنید

 

آموزش برق خودرو کلیک کنید

 

مجموعه عظیم تعمیرات خودرو کلیک کنید

آبان 94 - تعمیرات خودرو
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
پسر آدم وصىّ خود در مال خویش باش ، و در آن چنان کن که خواهى پس از تو کنند . [نهج البلاغه]
 
شنبه 94 آبان 16 , ساعت 11:10 صبح


عدم وجود اگزوز (برداشتن منبع، تغییر غیر اصولی آن و از این قبیل) می‌تواند بسیار بر روی عملکرد خودرو تأثیر بگذارد. این بدان معنا است که شما مسیر لوله از کاتالیست موجود در لوله اگزوز تا انتهای خودرو در صندوق عقب را مستقیم نموده‌اید. به گفته Jeff Zurschmeide نویسنده کتاب “هندبوک افزایش عملکردهای کوچک جدید” این کار می‌تواند کل سیستم را دچار مشکل کند. افزایش تعداد اگزوزها می‌تواند گازهای خروجی حاصل از احتراق را بیشتر به سمت بیرون انتقال دهد. با خارج کردن هر چه بیشتر گازهای حاصل از احتراق، فضای بیشتری برای مخلوط سوخت و هوا در محفظه احتراق باقی می‌ماند و این خود باعث افزایش توان موتور می‌شود.

3. استفاده از کاتالیست با جریان بالا

E60-exhaust
وقتی که کارخانه برای اولین بار مبدل کاتالیست را بر روی خودروها سوار می‌کند، قصد ندارد تا عملکرد خودرو را با این کار افزایش دهد بلکه می‌خواهد هوای تنفسی ما تمیز باقی بماند. نزدیک به یک دهه طول کشید تا کاتالیست ها پیشرفت داشته باشند. اگر خودروهای دهه 80 تا 90 میلادی را در اختیار دارید خیلی شانس آورده‌اید که می‌توانید از سربالایی‌ها جان سالم به در ببرید!!. با تعویض کاتالیست های کهنه و قدیمی با مدل‌های جدید High-Flow می‌توانید تغییر را حتی زیر پدال گازتان متوجه شوید. البته با توجه به اینکه این کار غیرقانونی است، غیرعلمی هم هست که در مبدل کاتالیست خود سوراخ ایجاد نمایید. تحت هیچ شرایطی در مبدل کاتالیست خود سوراخ ایجاد نکنید.

2. حقه تایر

450px-Toe-in_example_5_degrees_positive
می‌خواهید باور بکنید یا نه، ولی ترفند بسیار جالبی در تایرها وجود دارد تا بتوانید قابلیتهای خودروی خود را افرایش دهید. با از بین بردن زاویه Toe-in که کارخانه برای خودرو مدنظر گرفته است و چرخهای جلو اندکی با زاویه نسبت به هم قرار می‌گیرند، و موازی کردن دقیق جهت چرخش آن‌ها در مسیرهای مستقیم، اندکی بهبود را شاهد خواهید بود. افزودن تایرهای فاق کوتاه نیز می‌تواند باعث بهبود شتاب گردد اما در عین حال سرعت‌سنج خودروی‌تان را به اشتباه خواهد انداخت. البته با تعویض رینگ خود با یک نمونه کم‌وزن آن می‌توانید بر عملکرد خودروی خود تأثیر بسزایی بگذارید. یک دست رینگ از جنس فیبر کربن، یا آلیاژ منیزیوم یا حداقل آلومینیوم می‌تواند خودروی شما را سبک کند، البته یقیناً جیب شما را هم بی‌نصیب نمی‌گذارد!


شنبه 94 آبان 16 , ساعت 11:10 صبح

تئوریک این موتور باید توانایی مکش 2000 سی‌سی هوا در هر دو دور گردش کامل خود را داشته باشد، اما در عمل وضعیت به گونه‌ای دیگر است .مقاومت فیلتر هوا در برابر عبور جریان هوا.مقاومت مانیفولد ورودی در برابر عبور هوا به سبب سطوح داخلی مانیفولد یا پیچ و خم‌های آن یا قطر مانیفولد، مقاومت سوپاپ‌های ورودی در برابر عبور جریان گاز و همچنین خاصیت واماندگی گازها در برابر جابه‌جایی از یک حجم به حجم دیگر همگی موجب می‌شوند که موتور مذکور در هر دو  دور گردش خود حجم هوایی کمتر از میزان حجم واقعی موتور ( یعنی 2000 سی‌سی) را به داخل بکشد.
به نسبت هوای مکیده شده به داخل موتور به صورت واقعی نسبت به میزان تئوریک آن راندمان حجمی موتور گفته می‌شود که این نسبت در دورهای متفاوت موتور تغییر پیدا می‌کند ولی به صورت معمول برای موتورهای معمولی این نسبت چیزی بین 65درصدتا 85درصد است.
راندمان ترمودینامیکی:
برابر است با توانائی یک موتور در تبدیل گرما به کار مکانیکی.به صورت کلی می‌توان گفت توانائی تبدیل انرژی پتانسیل موجود در سوخت را به کار موثر مکانیکی راندمان ترمودینامیکی می‌گویند. همان‌گونه که می‌دانید در یک موتور درون‌سوز پس از احتراق سوخت انرژی پتانسیل موجود در سوخت تبدیل به گرما می‌شود. حال با توجه به نوع موتور درصدی از گرمای ایجاد شده به کار مکانیکی تبدیل و بقیه انرژی گرمائی تولیدی به صورت گرما از موتور خارج می‌شود. (تمامی این موارد به شرطی است که موتور به صورت استاندارد و کامل کارکرده و توانایی تبدیل کامل سوخت به انرژی گرمایی را داشته باشد و به عنوان مثال دچار خام‌سوزی و در نتیجه هدر دادن سوخت به صورت نسوخته یا نیم‌سوخته نباشد‌).
راندمان ترمودینامیکی یک موتور به موارد متعددی بستگی داشته که مهمترین آنها ضریب تراکم موتور یا همان توانایی موتور در فشرده‌‌تر کارکردن و ایجاد فشار بالاتر در اتاق احتراق و تبدیل بیشتر گرما به کار و عامل مهم بعدی دمای کاری موتور و جنس و نوع اتاق احتراق آن است.
راندمان ترمودینامیکی موتورهای بنزینی معمولاً بین 25درصدتا 32درصدو برای یک موتور دیزل بین 36درصدتا 42درصد است (به راندمان بالاتر موتورهای دیزلی توجه کنید. دلیل این افزایش راندمان ترمودینامیکی ضریب تراکم بالاتر موتورهای دیزلی نسبت به موتورهای بنزینی است)


شنبه 94 آبان 16 , ساعت 11:9 صبح

فیدرز و سایکلون

این قطعات که بر سر راه ورودی هوای موتور نصب می‌شوند هم با ادعای کاهش مصرف و افزایش توان به بازار آمدند. ‌طبق ادعای عرضه‌کننده‌، این قطعات با گردبادی‌کردن جریان هوا باعث افزایش حجم هوای ورودی به موتور می‌شوند و در نتیجه بازده افزایش و مصرف سوخت کاهش می‌یابد. متاسفانه این محصولات هم تاثیر یا‌دشده را ندارند.

تثبیت‌کننده ولتاژ برق خودرو

این محصول همانطور که از نامش پیداست وظیفه ثابت نگه داشتن ولتاژ را در شرایط مختلف دارد و ممکن است وظیفه‌اش را انجام دهد‌. اما در صورت سلامت برق خودرو نیاز به استفاده از چنین محصولی نیست‌ و در صورت وجود نوسان ولتاژ در برق خودرو بهتر است به دنبال علت مشکل و بر‌طرف کردن آن برویم.

توربوشارژ یا سوپرشارژر‌های الکتریکی!

این وسیله همانند فیدرز و سایکلون در مسیر ورودی هوا نصب می‌شود و دارای یک موتور الکتریکی است که به پروانه‌ای متصل شده و سعی می‌کند تا عمل مکش هوا را همچون توربو شارژ یا سوپر شارژر با استفاده از انرژی الکتریکی انجام دهد.
‌طبق ادعای تولید‌کننده، این وسیله توان تولید فشار یک تا دو psi و افزایش قدرت تا 15 درصد را دارد. این محصول هم عملاً تاثیری بر افزایش توان ندارد و بهتر است برای افزایش بازده خودروتان به سراغ راهکار‌های علمی و ثابت شده بروید.

مکمل‌های روغن موتور

در بازار انواع مکمل روغن موجود است که برای هر کدام وظیفه خاصی تعریف شده است؛ از خاصیت پاک‌کنندگی موتور تا ایجاد لایه‌های محافظتی ‌روی اجزای پیشرانه. در اینجا امکان معرفی برند مشخص وجود ندارد ‌اما برخی از این مکمل‌ها واقعاً تاثیر مثبتی دارند که البته در انتخاب و استفاده از آنها بهتر است با یک کارشناس مشورت کنید. به طور کلی استفاده از مکمل‌های شست‌وشو‌دهنده موتور برای اتومبیل‌هایی که کارکرد کمی دارند، توصیه نمی‌شود‌.

مکمل‌های سوخت و انژکتور‌شورهای باکی

مکمل‌های سوخت هم در انواع مختلف مثل قرص یا مایع، با وظایف مختلف از جمله افزایش اکتان بنزین و خاصیت شست‌وشوی انژکتور‌ها وجود دارد. در خودروهای جدید مکمل‌های به‌خصوصی توسط شرکت‌های تولید‌کننده یا نمایندگی‌های عرضه‌کننده معرفی می‌شود. مکمل‌های سوخت تأثیر مثبتی دارند به شرطی که در انتخاب آنها دقت کافی صورت گیرد و در مورد مصرف آن در خودرو‌ شما باید حتماً با کارشناس مربوطه مشورت شود. ممکن است خودرو‌ شما نیازی به مصرف این مکمل‌ها نداشته باشد. در مورد مکمل‌های انژکتور‌شور هم این قضیه صادق است. علاوه بر این، در مصرف اینگونه محصولات نباید زیاده‌روی کرد‌. چه بسا استفاده از انواع مکمل‌های نا‌مرغوب ممکن است تاثیر منفی بر سلامت خودرو‌ شما داشته باشد.


شنبه 94 آبان 16 , ساعت 11:9 صبح

 

تایر خودروشکل 1: تایر

نحوی فرمان دادن و هدایت و شتاب گیری و ترمز کردن مطلوب خودرو به سطح جاده و اج لاستیک بستگی دارد وقتی سرعت خودرو کم و بار ان ناچیز و سطح جاده عادی باشد کیفیت لاستیک چندان محسوس نیست اما در سرعت های زیاد و بار زیاد و در جاده های کم اصطکاک مثلا یخ زده و لغزنده کنترل و هدایت مطمئن خودرو به لاستیک خوب بستگی دارد لاستیک باید به اندازه ی کافی پهن باشد تا نیروی وارد شده از طرف جاده و وزن شاسی را تحمل کند و نیز نرم و الاستیک عمل نماید تا ضربات اولیه جاده را مانند فنر جذب کند

 

2نیروهای وارد شده بر تایر خودرو
الف نیروی کششی وارد بر تایر که در هنگام  شتاب گیری  از طرف تایر بر سطح جاده  وارد می شود و باعث برطرف کردن نیروی اصطکاک جاده می شود
ب نیروی فشاری وارد بر تایر:
این نیرو در هنگام ترمز کردن از طرف جاده و شاسی بر تایری که نیروی منفی دارد یا همان نیروی مخالف حرکت بدنه این نیرو به ان وارد شده و ان را تحت فشار قرار داده
ج نیروی جانبی وارد بر تایر :
نیروی است  که در اثر  چسبندگی  در موقع پیچیدن در تایر به وجود می اید و عکس العمل نیروی جانب به مرکز است نیروی جانب به مرکز تمایل دارد بدنه ی خودرو را به خارج از پیچ منحرف کند نیروهای  عکس العمل در چرخ ها  به صورت نیروی  چسبندگی اج ها  به کف جاده  ظاهر شده  از لغزیدن چرخ به طور عرضی  جلوگیری می کند


شنبه 94 آبان 16 , ساعت 11:8 صبح
   1   2   3   4   5   >>   >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ