آموزش تعمیرات انواع خودرو کلیک کنید

 

آموزش برق خودرو کلیک کنید

 

مجموعه عظیم تعمیرات خودرو کلیک کنید

دانلود رایگان فیلم تعمیرات ماکسیما - تعمیرات خودرو
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بارالها ! اگر مرا به زنجیر کشی و عطای خود را در میان شاهدان از من بازداری، ... امیدم را ازتو نخواهم بُرید و چهره امیدوار به گذشتت را از تو نخواهم گرداند و محبّتت از قلبم بیرون نخواهد رفت . [امام سجّاد علیه السلام ـ در دعایش ـ]
 
شنبه 94 آبان 16 , ساعت 11:10 صبح

آشنا‌ترین و البته قدیمی‌ترین شکل ایربگ خودرو، ایربگ‌های جلو است که برای محافظت از سرنشینان در تصادف؛ از جلوی خودرو نصب می‌شود. کمربند ایمنی به گونه‌ای طراحی شده که می‌تواند به خوبی مانع از حرکت رو به جلوی بدن راننده و سرنشین شود. هر چند همین محافظت می‌تواند جلوی بسیاری از آسیب‌های شدید در تصادفات را بگیرد ‌اما مشکل اینجا است که برای جلوگیری از حرکت سر هیچ حفاظتی وجود ندارد و دقیقاً همین مسأله است که لزوم وجود ایربگ را باعث می‌شود. ایربگ راننده درون فرمان خودرو نصب می‌شود و ایربگ سرنشین نیز در بخش ویژه‌ای درون داشبورد قرار دارد. این دو ایربگ پس از تصادف از جلو به سرعت باز می‌شوند تا مانع از برخورد سر راننده و سرنشین به فرمان و داشبورد خودرو شوند.

 

ایربگ زانو

22 300x200 انواع ایربگ را بشناسید

برای درک اهمیت ایربگ زانو کافی است یک بار سوار بر خودرو‌های دهه 70 شوید و پس از آن بلافاصله در یک خودروی مدرن بنشینید.
در خودرو‌های قدیمی فضای زیر داشبورد معمولاً خالی بود تا جایی که خودروسازان از این فضای خالی برای ایجاد محفظه‌ای برای قرار دادن اشیا استفاده می‌کردند اما در خودرو‌های امروزی، داشبورد خودرو فضای بیشتری را اشغال می‌کند و عملاً زانوی سرنشین و راننده در نزدیکی بخش پایین داشبورد قرار دارد.
بخشی از این مسأله به طراحی داشبورد باز می‌گردد و بخش دیگری از آن به تجهیزات بیشتری مربوط می‌شود که در زیر داشبورد خودرو‌های امروزی نصب شده. هر چه هست با نزدیک بودن بخش پایینی داشبورد به زانوی راننده و سرنشین، احتمال آسیب‌دیدگی زانو‌ها در تصادفات افزایش پیدا می‌کند.
هر چند خودروسازان تلاش می‌کنند اتاق خودرو را به گونه‌ای بسازند که در تصادفات کمترین تغیر شکل را داشته باشد اما در تصادفات شدید ممکن است با فشار زیاد از جلوی خودرو، داشبورد هم از جای خود حرکت کند و این مسأله با توجه به آنکه فاصله کمی میان بخش زیرین داشبورد و زانوهای راننده و سرنشین وجود دارد می‌تواند آسیب‌های زیادی را به زانو‌ها وارد کند. برای جلوگیری از بروز این اتفاق، خودروسازان ایده استفاده از ایربگ زانو را مطرح کرده‌اند.
این ایربگ در بخش پایینی داشبورد نصب می‌شود و در زمان تصادف می‌تواند به عنوان حائلی میان داشبورد و زانوی راننده عمل کند و از این طریق شدت آسیب به زانو‌ها کاهش پیدا خواهد کرد. البته این ایربگ به دلیل ابعاد کوچک‌تری که نسبت به ایربگ‌های اصلی خودرو دارد نمی‌تواند به طور کامل از آسیب زانو‌ها جلوگیری کند اما از آن جایی که زانو‌ها ساختار مقاومی دارند کم شدن شدت ضربه می‌تواند به معنی یک فشار مختصر به زانو‌ها باشد و از این طریق از آسیب‌دیدگی شدید زانو در برخورد با بخش زیرین داشبورد جلوگیری می‌شود.



لیست کل یادداشت های این وبلاگ