آموزش تعمیرات انواع خودرو کلیک کنید

 

آموزش برق خودرو کلیک کنید

 

مجموعه عظیم تعمیرات خودرو کلیک کنید

آموزش رایگان تعمیر پژو پارس - تعمیرات خودرو
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانش بی عمل مانند درخت بی ثمر است . [امام علی علیه السلام]
 
چهارشنبه 94 مهر 29 , ساعت 7:41 عصر

زمانی که میل بادامک بدنه را به جلو می راند، پلانجر در طرف دیگر توسط سوپاپ ثابت نگه داشته شده است بنابراین روغن موجود در محفظه پلانجر تحت فشار قرار می گیرد. از طرف دیگر مجموعه ساچمه و فنر مانند شیر یکطرفه عمل کرده و مانع از فرار روغن از این محفظه و ورود آن به بدنه می شوند. روغن مایع تراکم ناپذیر بوده و باعث حرکت رو به جلوی پلانجر، حرکت رو به جلوی سوپاپ و در نتیجه باز شدن آن خواهد شد.
زمانی که حرکت رو به پایین سوپاپ تمام می شود، سوپاپ و در نتیجه پلانجر تحت فشار فنر سوپاپ به سمت بالا رانده می شوند. درعین حال بدنه لیفتر هم از فشار بادامک خلاص شده و می خواهد تحت فشار روغن محفظه روغن و فنر زیر آن انبساط پیدا کند. بنابراین فشار از ساچمه برداشته شده و با باز شدن مسیر روغن، کمی روغن از بدنه به محفظه پایین راه پیدا می کند. در این حرکت انبساطی، روغن مجموعه را پر کرده، بدنه به دایره مبنای بادامک می چسبد و آماده شروع مجدد سیکل است.
میزان باز شدن بدنه تحت فشار فنر زیر پلانجر، دقیقا به مقداری است که فیلر موجود را پرکند. بنابراین در دماهای مختلف کاری موتور، فاصله بوجود آمده از انبساط قطعات با فاصله پلانجر از بدنه که خود تابعی از میزان روغن ورودی به سیستم است جبران شده و مجموعه بسیار نرم و بدون صدا کار می کند. حال دوباره ساچمه و فنر ارتباط میان بدنه و محفظه پلانجر را قطع نموده و با پایین آمدن بدنه، پلانجر نیز مانند یک قطعه صلب پایین می آید.
باید توجه کرد که میل بادامک بصورت خارج از مرکز با سطح بالایی لیفتر در تماس بوده و همین تماس باعث چرخش بدنه لیفتر حین کارکرد و جلوگیری از سایش آن خواهد شد. پلانجر نیز نسبت به بدنه دارای حرکت چرخشی است. همچنین سطح بالایی بدنه لیفتر می تواند بصورت اندکی محدب ساخته شود که این حرکت چرخشی را میسر سازد.

حساسیت عملکرد لیفترهای هیدرولیکی به سیستم روغنکاری:
اگرچه روغن مناسب در تمام موتورها مانند خون برای حفظ سلامت موتور مورد نیاز است اما در موتورهای مجهز به لیفترهای هیدرولیکی، حساسیت اطمینان از صحت سیستم روانکاری موتور بسیار بالاتر است. استفاده از روغن نامناسب، عدم تعویض به موقع روغن، میزان پایین روغن موتور و یا ورود براده های خارجی به مدار روغن به راحتی می توانند عملکرد این سیستم را به هم بریزند.
این قطعات خود تنظیم هستند به شرط اینکه از لحاظ روغن رسانی به مشکل نخورند وگرنه ممکن است شاهد شکسته شدن پلانجر یا قفل شدن آن و بدنبال آن سایش سیت، سوختن سوپاپ در اثر بازماندن آن، افت توان موتور و صدای شدید باشیم. باید دانست که براده های خارجی حتی به قطر 5 میکرون نیز می تواند برای این سیستم مشکل آفرین باشد و یا استفاده از روغن های نا مرغوب با ویسکوزیته کم که در کوتاه مدت در سرسیلندرهای معمولی مشکل ساز نیست، در اینجا می تواند یک مشکل اساسی به حساب آید.
استفاده از روغن کثیف باعث سایش لیفتر و استفاده از روغن مخلوط با رطوبت و یا حتی بنزین به دلیل کاهش لزجی، باعث قفلی یا سایش آن خواهد شد. استفاده از فیلتر مناسب که توانایی جداسازی قطعات بسیار ریز را هم داشته باشد، جزو ملزومات است.



لیست کل یادداشت های این وبلاگ