آموزش تعمیرات انواع خودرو کلیک کنید

 

آموزش برق خودرو کلیک کنید

 

مجموعه عظیم تعمیرات خودرو کلیک کنید

مقاله آموزش تعمیرات گیربکس اتوماتیک - تعمیرات خودرو
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آن که خصومت را از حد درگذراند گناه ورزید ، و آن که در آن کوتاهى کرد ستم کشید ، و آن که ستیزه جوست نتواند از خدا ترسید . [نهج البلاغه]
 
شنبه 94 آبان 16 , ساعت 11:11 صبح

 

ایربگ کفی صندلی

62 300x200 انواع ایربگ را بشناسید

این ایربگ هم از ایده‌های تویوتا است و البته حاصل بررسی تست‌های تصادف متعدد از جلو. در حالت عادی حتی اگر راننده و سرنشین جلو کمربند‌های ایمنی خود را بسته باشند، در صورت بروز تصادف از جلو این احتمال وجود دارد که در اثر نیروی اینرسی ناشی از تصادف، بدن بر روی کفی صندلی سر بخورد. البته در صورتی که سرنشین و راننده به شکل مناسبی بر روی صندلی نشسته باشند احتمال وقوع این اتفاق کم است اما مشکل اینجا است که نمی‌توان به طور دقیق در مورد شکل نشستن افراد در زمان وقوع تصادف پیش‌بینی کرد. نشستن درست به معنی آن است که فرد به طور کامل به پشتی صندلی تکیه داده باشد به گونه‌ای که کمر او کاملاً به پشتی صندلی بچسبد و نشیمن‌گاه نیز در محل تلاقی کفی و پشتی صندلی قرار داشته باشد. در این حالت در صورت بروز تصادف، این بخش بالاتنه است که به سمت جلو حرکت می‌کند و کمربند ایمنی نیز با قفل شدن خود می‌تواند جلوی حرکت این بخش را بگیرد و به این ترتیب فرد بر روی صندلی به صورت ثابت باقی می‌ماند اما اگر نشستن سرنشین بر روی صندلی به شکل نا‌مناسب باشد ممکن است کمربند ایمنی نتواند در زمان وقوع تصادف جلوی حرکت بدن را بگیرد. نامناسب‌ترین و خطرناک‌ترین وضعیت، شکلی است که در آن نشیمن‌گاه سرنشین جلوتر از پشتی صندلی است و در این حالت فضای خالی میان کمر و پشتی صندلی وجود دارد. در این وضعیت احتمال آن وجود دارد که در زمان وقوع تصادف، فرد بر روی صندلی سر بخورد و عملاً بدن وی از زیر کمربند ایمنی عبور کند. در این شرایط به دلیل آنکه پاها بیش از حد به داشبورد نزدیک می‌شود احتمال آسیب‌دیدگی زانو‌ها به شکل قابل ملاحظه‌ای بالا می‌رود ضمن آنکه کمربند ایمنی ممکن است حتی به گردن سرنشین نیز آسیب برساند. تویوتا برای جلوگیری از این وضعیت، ایربگ کفی صندلی را طراحی کرده است که در بخش جلویی کفی صندلی نصب می‌شود. این ایربگ در زمان وقوع تصادف از جلو به سرعت باز شده و ران و زانوی سرنشین و راننده را بالا می‌آورد و عملاً بدن او را به وضعیت نشستن صحیح نزدیک می‌کند تا از این طریق کمربند ایمنی بهتر بتواند بدن را در بر بگیرد.

 

ایربگ جانبی

71 300x224 انواع ایربگ را بشناسید

در تصادف‌های جانبی، همواره احتمال آسیب از ناحیه دنده‌ها وجود دارد چرا که در این حالت بخش داخلی درب خودرو به طور مستقیم در تماس با بدن راننده و سرنشین قرار می‌گیرد. شدت تصادف ممکن است به حدی باشد که این بخش با ضربه زدن به بدن، باعث آسیب شود. برای پیشگیری از این اتفاق، خودروسازان از مدت‌ها قبل ایربگ جانبی را بر روی خودروها نصب می‌کنند. این ایربگ در بخش کناری صندلی و سمت درب‌های خودرو نصب می‌شود و در صورت تشخیص تصادف از پهلو به سرعت باز می‌شود. باز شدن این ایربگ باعث می‌شود یک بخش محافظ میان درب خودرو و بدن راننده و سرنشین قرار گیرد و از این طرق شدت ضربه تصادف به بدن به شکل محسوسی کاهش پیدا می‌کند. این ایربگ‌ها که برای نخستین بار توسط ولوو و در سال 1994 معرفی شدند، بر حسب نوع خودرو بر روی صندلی‌های جلو و یا صندلی‌های جلو و عقب نصب می‌شود.



لیست کل یادداشت های این وبلاگ