آموزش تعمیرات انواع خودرو کلیک کنید

 

آموزش برق خودرو کلیک کنید

 

مجموعه عظیم تعمیرات خودرو کلیک کنید

مهر 94 - تعمیرات خودرو
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
با درد خود بساز چندانکه با تو بسازد . [نهج البلاغه]
 
یکشنبه 94 مهر 26 , ساعت 7:7 عصر

سیستم Mono-Jetronic:
در این سیستم یک انژکتور وجود دارد که سوخت مورد نیاز هر چهار سیلندر موتور را متناوباً در مانیفولد هوا تزریق می کند
 به این سیستم تزریق یک نقطه ای (
Single-Point Injection= SPI)       یا تزریق مرکزی (Central-Fule-Injection=CFI) و یا تزریق در دریچه گاز گویند.
(
Throttle Body Injection=TBI)
 
واحد انژکتور:
در این سیستم انژکتور درست در بالای دریچه گاز نصب می شود و به این ترتیب سوخت یکنواختی در مدار تخلیه می کند. دستور تزریق سوخت الکترونیکی بوده و فرمان آن از واحد کنترل و سیستم جرقه تأمین می شود.

اجزاء سیستم Mono-Jetronic :
1. پمپ سوخت الکتریکی
2. فیلتر سوخت

3a
. پتانسیومتر سوپاپ دریچه گاز
3b
. تنظیم کننده فشار
3c
. انژکتور
3d
. کابل اتصال با محفظه دمای هوا
3e
. محرک سوپاپ دریچه گاز در هنگام در جا کار کردن


یکشنبه 94 مهر 26 , ساعت 7:7 عصر

عیب یابی خودرو (عمومی)

 

         رفع عیب                                        علت های احتمالی                            عیب

باطری را شارژ کنید، سیستم شارژ را کنترل نمایید.

باطری ضعیف است.

استارت موتور را نمی چرخاند (نور چراغ جلو کم است.)

باطری راتعویض نمایید.

باطری معیوب است.

پست های باطری را تمیز یا تعویض نمایید. اتصال برق باطری و موتور استارت را محکم کنید.

کابل های باطری خورده و زنگ زده، یا اتصالها شل است.

تعویض نمایید.

سولونوئید استارت معیوب است.

استارت موتور را نمی چرخاند. (نور چراغ جلو خوب است.)

جا شیار دنده استارت را تمیز نمایید.

بندیکس کثیف و یا معیوب است.

تعمیر و یا تعویض نمایید.

استارت معیوب است.

تعویض نمایید.

سوئیج استارت معیوب است.

باطری را شارژ کنید، سیستم شارژ را کنترل کنید.

باطری ضعیف است.

موتور آرام می چرخد ولی روشن نمی شود.

تعویض نمایید.

باطری معیوب است.

پست های باطری را تمیز و یا عوض کنید. اتصال های استارت را محکم کنید.

کابل های باطری خراب، یا اتصال ها شل است.

تمیز و یا تعویض نمایید.

اتصال بدنه موتور خوب نیست

تعمیر و یا تعویض نمایید.

استارت خراب است

فیلتر و روغن موتور را تعویض نمایید.

روغن داخل موتور سفت است.

جرقه سر شمع ها کنترل کنید.

خرابی سیستم جرقه.

گردش موتور عادی است ولی روشن نمی شود.

خروجی کوئل را کنترل کنید

جرقه سر شمع مشاهده نمی شود.

شکستگی در دلکو و چکش برق را بررسی کنید و از نظر نداشتن رطوبت مطمئن شوید، هنگامی که جرقه ای از سر سیم کوئل به دلکو مشاهده نشد اتصال های مدارجرقه و پلاتین را کنترل کنید.اگر سرشمع ها برق وجود دارد، عیب مربوط به سوخت است.

 

فیلتر هوا را بردارید و عمل ساسات را بررسی کنید، اگر لازم باشد با فشار آرام انگشت آن را کمک کنید. روغن زدن به محور دریچه کاربراتور ممکن است کمک کند. اتصال بنزین از کاربراتور را شل کرده استارت بزنید و پمپ شدن بنزین را بررسی کنید.

جرقه سر شمع مشاهده می شود.

به داخل کاربراتور نگاه کنید گاز بدهید. رطوبت یا خشکی آن را تماشا کنید، اگر خشک بود مسیر پمپ شتاب دهنده را تمیز کنید، درصورتیکه مرطوب باشد شمعها را درآورده و پس از تمیز کردن آنها را از لحاظ فاصله تنظیم کنید.

در صورتی که بنزین به کاربراتور می رسد.

بنزین داخل باک را کنترل کنید ممکن است بنزین نداشته باشد و درجه اشتباه نشان می دهد.

بنزین به کاربراتور نمی رسد.

اتصال بدنه موتور پمپ بنزین را چک کنید و به پمپ تقه بزنید، اگر شروع به پمپ کردن بنزین کرد، پمپ را سوار کنید.

اگر پمپ بنزین الکتریکی باشد.

در صورتیکه کار نکرد به متخصص رجوع کنید. مطمئن شوید که مسیر از مخزن بنزین تا پمپ بنزین باز است، سر پمپ را بردارید و فیلتر پمپ را تمیز کنید و مطمئن شوید موقعی که سر پمپ را دوباره بستید محکم است و راه نفوذ هوا بسته شده است. لوله ها را از نظر نشت هوا کنترل کنید و در صورتیکه عیبی پیدا نکردید باید با متخصص مشورت کنید.

در صورتی که پمپ مکانیکی باشد


یکشنبه 94 مهر 26 , ساعت 7:6 عصر

هیدروژن و فواید آن 

هیدروژن ساده ترین عنصر شناخته شده برای انسان است؛ هر اتم هیدروژن تنها یک پروتون و یک نوترون دارد. هیدروژن فراوانترین گاز هستی است. ستاره ها در ابتدا از هیدروژن ساخته شده بودند. انرژی خورشید از هیدروژن به دست می آید. هیدروژن توپ عظیمی از گازهای هیدروژن و هلیوم است. درون خورشید، اتمهای هیدروژن ترکیب می شود و اتمهای هلیوم را پدید می آورد. این پدیده گدازه « Pusiun » انرژی پرتوهای خورشید را تولید می کند.
انرژی پرتوی خورشید باعث برقراری حیات روی زمین است. این انرژی به ما نور می دهد، باعث رشد گیاهان می شود، بادها را به جریان می اندازد، باعث بارش باران می شود. این انرژی در سوختهای فسیلی ذخیره شده است. بیشتر انرژی مصرفی ما در حال حاضر از خورشید منشأ می گیرد.


هیدروزن گازی (H2) روی زمین وجود ندارد. این عنصر همیشه به صورت ترکیبی است. به طور مثال، ترکیب با اکسیژن (H2O - آب) ترکیب هیدروژن با کربن ترکیبات شیمیایی متفاوتی مانند متان (CH4) و زغال و نفت را به دست می دهد . همچنین، هیدروژن در تراکم زیست و مواد عالی یافت می شود. هیدروژن از نظر امروزی بیشترین محتوای انرژی هر سوخت را دارد؛ اما از نظر حجمی، کمترین فشار عادی به صورت گاز وجود دارد. هیدروژن می تواند انرژی را ذخیره کند. بیشتر انرژی که ما امروزه مصرف می کنیم از سوختهای فسیلی به دست می آید. تنها 6% منابع انرژی از منابع تجدیدپذیرند؛ زیرا این انرژیها تمیزتر و مناسب استفاده تر در طول یک زمان کوتاه اند.
منابع انرژی تجدیدپذیر مانند خورشید و باد نمی توانند همه وقت انرژی تولید کند. خورشید همیشه نمی تابد و باد همیشه نمی وزد. منابع تجدیدپذیر در زمان و مکانی که ما نیاز داریم انرژی تولید نمی کند. ما نمی توانیم منابع انرژی زیادی برای تولید هیدروژن استفاده کنیم؛ هیدروژن می تواند انرژی را در زمان و مکانی که ما نیاز داریم تأمین کنید.


هیدروژن انتقال دهنده انرژی:
هر روز ما انرژی برقی بیشتری مصرف می کنیم. برق منبع ثانویه انرژی است؛ منابع ثانویه انرژی که گاهی به آنها ناقلهای انرژی هم گفته می شود انرژی را به مصرف کننده می رساند. از آنجا که استفاده و انتقال برق برای ما آسانتر است، ما انرژیها را به انرژی برق تبدیل می کنیم. برق به ما نور، گرما، آب داغ، غذای سرد، تلویزیون، رایانه می دهد. زندگی بسیار سخت می شد، اگر ما مجبور بودیم زغال بسوزانیم، اتم بشکافیم، یا سدهای خود رابسازیم؛ پس انرژی زندگی را ساده تر کرده است.


هیدروژن ناقل انرژی برای آینده است. این عنصر سوخت تمیزی است که می توان آن را در جاهایی جایگزین کرد که ما بسختی از برق استفاده می کنیم. فرستادن برق در مسیرهایی طولانی 4 برابر بیشتر از حمل دریایی هیدروژن به صورت خطوط لوله ای هزینه دارد.


هیدروژن چطور ساخته می شود؟
از آنجا که هیدروژن گازی در زمین وجود ندارد، ما باید آن را بسازیم. با جدا کردن هیدروژن از آب، تراکم زیست یا گاز طبیعی از منابع محلی هیدروژن می سازیم. دانشمندان حتی کشف کرده اند که بعضی جلبکها و باکتریها هیدروژن تولید می کنند. تولید هیدروژن در حال حاضر بسیار گران است؛ اما فنون جدیدی برای این کار در حال توسعه است. هیدروژن را می توان برای خدمات رفاهی مرکزی بزرگ یا دستگاههای کوچک با کاربرد محلی تولید کرد. از این رو، انعطاف پذیری هیدروژن یکی از امتیازات عمده آن است .


کاربردهای هیدروژن:
هیدروژن در صنعت به مصرف پالایش و پرداخت فلزات و فراوری غذاها می رسد.NASA اولین کاربر هیدروژن به عنوان ناقل انرژی است که هیدروژن را برای سالها در برنامه فضایی مورد استفاده قرار داد. تنها محصول فرعی در چنین فرایندهایی آب است که خدمه موشک از آن برای نوشیدن استفاده می کند. سلولهای سوختی هیدروژن یا باتریهای هیدروژنی برق تولید می کند. آنها کارایی بسیاری دارند، اما ساخت آنها گران است. سلولهای سوختی کوچک می توانند برق مناطق دوردست را تأمین کند.



یکشنبه 94 مهر 26 , ساعت 7:6 عصر

: سیستم پاشش سوخت مستقیم

 برای مرسدس بنز موتور 3.5 لیتر 6 سیلندر وی شکل CGI قدرتی معادل 292 اسب بخار و 365 نیوتن متر گشتاور تولید می کند.میانگین مصرف سوخت برای این نوع موتور بین 8.7-9.2 لیتر در 100 کیلومتر است.

میانگین میزان الایندگی گازهای دی اکسید کربن ان نیز به میزان 208-222 گرم در کیلومتر است.این نوع پیشرانه در حال حاضر در کلاس های E و CLS به کار گرفته می شود و البته به مرور در کلاس های دیگر مرسدس نیز از ان استفاده خواهد شد.

کلمات CGI مخفف Stratified-Charged Gasoline Injection و به معنی <سیستم پاشش مستقیم سوخت در زمان تراکم در داخل سیلندر>است که این روش در پیشرانه های دیزل به کار گرفته می شود.با استفاده از این روش امکان افزایش نسبت سوخت و هوا در پیشرانه و در دورهای بالا و در زمان فشار میسر می شود.به کارگیری و اجرای این سیستم در پیشرانه های بنزینی برای نخستین بار توسط مرسدس بنز انجام شد که اغازی بر استفاده از سیستم سوخت رسانی مستقیم با سوزنهای انژکتور برقی Piezo با پاشش سوخت هدایت شده به جای پاشش دیواره ای شد و همچنین کاهش مصرف سوخت و گازهای الاینده خروجی را در پی خواهد داشت.سوزن های انژکتور پیزو که سوخت را توسط یک سوراخ مخروطی شکل چند بار در هر کورس قدرت پاشش می کنند امکان ایجاد نسبت بالای هوا و سوخت در محفظه احتراق را در دورهای بالای پیشرانه و زیر یار فشار تضمین می کنند تا در نتیجه قدرت و گشتاور بیشتر پیشرانه با کاهش قابل توجه مصرف سوخت همراه باشد.

نسل دوم سیستم پاشش مستقیم سوخت که در نوع خود منحصر به فرد بوده و توسط مرسدس بنز بهبود و توسعه پیدا کرده است شباهت بسیاری به سیستم سوخت رسانی مستقیم موازی فشار بالا در پیشرانه های مدرن جدید دیزلی دارد.قلب این نوع پیشرانه از یک پمپ فشار بالا تشکیل شده که برای هر دو ریل سوخت و به وسیله یک پخش کننده و یک خنک کننده سوخت را تا فشار 200 بار به جریان می اندازد.

به لطف پاشش چند نقطه ای – سامان دهی مخلوط شدن هوا با سوخت – احتراق – عملکرد کاتالیزور و مصرف سوخت بهبود یافته است.هر یک از سوزن های انژکتور بسیار سریع پیزو در وسط محفظه احتراق قرار دارند و شمع نیز در مجاورت سوپاپ خروجی دود قرار گرفته است.میزان الودگی نیز توسط یک کاتالیزور سه راهه با کنترل خطی لامبدا توسط دو مخزن کاتالیزور مونواکسید نیتروژن در قسمت زیر خودرو کاهش پیدا می کند


یکشنبه 94 مهر 26 , ساعت 7:6 عصر

: سیستم پاشش سوخت مستقیم

 برای مرسدس بنز موتور 3.5 لیتر 6 سیلندر وی شکل CGI قدرتی معادل 292 اسب بخار و 365 نیوتن متر گشتاور تولید می کند.میانگین مصرف سوخت برای این نوع موتور بین 8.7-9.2 لیتر در 100 کیلومتر است.

میانگین میزان الایندگی گازهای دی اکسید کربن ان نیز به میزان 208-222 گرم در کیلومتر است.این نوع پیشرانه در حال حاضر در کلاس های E و CLS به کار گرفته می شود و البته به مرور در کلاس های دیگر مرسدس نیز از ان استفاده خواهد شد.

کلمات CGI مخفف Stratified-Charged Gasoline Injection و به معنی <سیستم پاشش مستقیم سوخت در زمان تراکم در داخل سیلندر>است که این روش در پیشرانه های دیزل به کار گرفته می شود.با استفاده از این روش امکان افزایش نسبت سوخت و هوا در پیشرانه و در دورهای بالا و در زمان فشار میسر می شود.به کارگیری و اجرای این سیستم در پیشرانه های بنزینی برای نخستین بار توسط مرسدس بنز انجام شد که اغازی بر استفاده از سیستم سوخت رسانی مستقیم با سوزنهای انژکتور برقی Piezo با پاشش سوخت هدایت شده به جای پاشش دیواره ای شد و همچنین کاهش مصرف سوخت و گازهای الاینده خروجی را در پی خواهد داشت.سوزن های انژکتور پیزو که سوخت را توسط یک سوراخ مخروطی شکل چند بار در هر کورس قدرت پاشش می کنند امکان ایجاد نسبت بالای هوا و سوخت در محفظه احتراق را در دورهای بالای پیشرانه و زیر یار فشار تضمین می کنند تا در نتیجه قدرت و گشتاور بیشتر پیشرانه با کاهش قابل توجه مصرف سوخت همراه باشد.

نسل دوم سیستم پاشش مستقیم سوخت که در نوع خود منحصر به فرد بوده و توسط مرسدس بنز بهبود و توسعه پیدا کرده است شباهت بسیاری به سیستم سوخت رسانی مستقیم موازی فشار بالا در پیشرانه های مدرن جدید دیزلی دارد.قلب این نوع پیشرانه از یک پمپ فشار بالا تشکیل شده که برای هر دو ریل سوخت و به وسیله یک پخش کننده و یک خنک کننده سوخت را تا فشار 200 بار به جریان می اندازد.

به لطف پاشش چند نقطه ای – سامان دهی مخلوط شدن هوا با سوخت – احتراق – عملکرد کاتالیزور و مصرف سوخت بهبود یافته است.هر یک از سوزن های انژکتور بسیار سریع پیزو در وسط محفظه احتراق قرار دارند و شمع نیز در مجاورت سوپاپ خروجی دود قرار گرفته است.میزان الودگی نیز توسط یک کاتالیزور سه راهه با کنترل خطی لامبدا توسط دو مخزن کاتالیزور مونواکسید نیتروژن در قسمت زیر خودرو کاهش پیدا می کند


<   <<   16   17   18   19   20   >>   >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ