آموزش تعمیرات انواع خودرو کلیک کنید

 

آموزش برق خودرو کلیک کنید

 

مجموعه عظیم تعمیرات خودرو کلیک کنید

مهر 94 - تعمیرات خودرو
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و اشعث پسر قیس را که فرزندش مرده بود چنین تعزیت فرمود : ] اشعث اگر بر پسرت اندوهگینى ، سزاوارى به خاطر پیوندى که با او دارى ، و اگر شکیبا باشى هر مصیبت را نزد خدا پاداشى است . اشعث اگر شکیبایى پیش گیرى حکم خدا بر تو رفته است و مزد دارى ، و اگر بى تابى کنى تقدیر الهى بر تو جارى است و گناهکارى . پسرت تو را شاد مى‏داشت و براى تو بلا بود و آزمایش ، و تو را اندوهگین ساخت و آن پاداش است و آمرزش . [نهج البلاغه]
 
دوشنبه 94 مهر 27 , ساعت 7:24 عصر

در این سیستم فنرها به صورت طولی قرار گرفته و در دو انتها به بدنه اتصال یافته اند و محور به وسط آن متصل شده است. فنرها تخت از ساده ترین و ارزانترین گونه های فنربندی می باشند. علیرغم نرمی عمودی، این فنرها در راستاهای کناری و طولی نسبتا سخت بوده و بنابراین نیروهای گوناگون را در این راستاهااز جرم معلق به جرم نامعلق انتقال می دهد. سیستم تعلیق هاچکیس تا سال 1960 میلادی به گستردگی در محور پشت خودروهای سواری به کار می رفته است و هنوز هم در بسیاری از کامیون های سبک و سنگین به کار می رود.
عیب فنرهای تخت در خودروهای سواری به سبب اصطکاک ذاتی میان لایه های فنر و نیز کاهش پایداری کناری خودرو بر اثر استفاده از فنرهای بلندتر با نرخ فنریت کمتر می باشد. استفاده از فنرهای نرمتر، به سبب نزمی زاویه ای بیشتر در راستای محور چرخ ها نیازمند استفاده از یک بازوی پیرواست تا در برابر گشتاورهای ترمزی واکنش نشان دهد. همچنین باید در برابر گشتاورهای رانشی بیشتر که در خودروهای پس از جنگ جهانی عمومیت یافته است، واکنش نشان دهد.
اولین تولید انبوه سیستم تعلیق جلو برای خودروها مربوط به این سیستم می باشد. این نوع را که Hotchkiss نیز می نامندش از یک بیم قوی و قطور فولادی تشکیل شده که دو چرخ مقابل را به یکدیگر متصل می نماید. این سیستم که پس از موفقیت در، درشکه ها به خودروها انتقال یافت؛ به حدی خوب و ایده آل به نظر می رسید که تا مدت زمان زیادی، کسی فکر طراحی سیستمی جدیدتر از آنرا در سر نپروراند. در حالی که این سیستم اولین نوع سیستم تعلیق بوده است اما بدلیل قابلیتهای خاصش در تحمل وزنهای سنگین، هنوز هم در بسیاری از خودروهای سنگین یافت می شود. اگر به زیر یک خودروی سنگین نگاه کرده باشید، حتما این بیم قطور را که بین دو چرخ واقع شده خواهید دید. این سیستم ممکن است بسته به استفاده در جلو یا عقب خودرو ها با فنر تخت یا فنر لول مورد استفاده قرار گیرد ( در خودروهای سنگین غالبا از فنر تخت استفاده می شود ).
همچنین با پیشرفت این سیستم طی سالیان گذشته، بر اساس دیگر اجزای تشکیل دهنده سیستم Solid Beam ( صلب )، ممکن است نامهای دیگری نیز به آن اطلاق شود، از جمله زمانی که لینکهایی ( رابط یا طبق های باریک ) از روی بیم بصورت عرضی یا طولی به کف اتاق متصل شوند بر اساس تعداد این لینکها سیستم را Three Link ، Four Link و ... می نامند، در صورتی هم که در نوع 4 لینک دو عدد از لینکها به صورت زاویه دار به سمت وسط خودرو منحرف شوند، آنرا Angled Arm می نامند. در دو نوع 3 و 4 لینکی و همینطور اکثر انواع بدون لینک Solid Axle مشکلاتی در زمینه کنترل افقی خودرو وجود دارد. از اینرو ا ز یک میله فولادی به نام Panhard Bar که از یک سمت اکسل به صورت کج به سر لینک مقابل می رود، استفاده می کنند تا از حرکت خودرو از یک سمت به سمت دیگر به صورت افقی جلوگیری نماید، Panhard Bar در برخی دیگر سیستمها نیز ممکن است یافت شود.


دوشنبه 94 مهر 27 , ساعت 7:24 عصر

منیفولد تنظیم شده دود

 

با تنظیم منیفولد دود می توان بازده حجمی موتور را افزایش داد. وقتی، در هنگام طراحی، منیفولد درست تنظیم شود، مجراهای دود کمترین فشار رانش دود ممکن را در سیستم تخلیه دود ایجاد می کنند. عامل ایجاد این فشار وجود هر نوع مانع در برابر عبور دود است. هرچه فشار رانش دود بیشتر باشد، بازده حجمی موتور کمتر است.

 

سرعت عبور دود با افزایش طول مجراها افزایش می یابد. وقتی دریچه دود باز می شود دود به صورت جریانی پر فشار و پر سرعت از سیلندر بیرون می آید. در پس این جریان اولیه پر فشار، جریان بسیار کم فشارتری می آید. در منیفولد تنظیم شده، هر بار که دریچه دود باز می شود، جریان دود در این جریان کم فشار تخلیه می شود. در این حالت سیلندر به صورت کامل تری از دود خالی می شود. در نتیجه، مرتبه بعدی که سوپاپ بنزین باز می شود مقدار بیشتری هوا یا مخلوط هوا- سوخت وارد سیلندر می شود و توان موتور افزایش می یابد. در بعضی موتور ها، همین جریان های پر فشار و منقطع دود، دریچه هواکش اگزوز را به کار می اندازد. این دریچه از این جریان های پر فشار برای تزریق هوای تازه به سیستم تخلیه دود استفاده می کند.

 

منبع اگزوز

 

منبع اگزوز(شکل4) بین مبدل کاتالیزوری و منبع عقبی اگزوز یا قسمت انتهایی لوله اگزوز قرار دارد. هدف از به کارگیری منبع اگزوز خنک کردن و کاهش فشار دود و نیز تخفیف سر و صدای سیستم تخلیه دود است. منبع اگزوز تعدادی سوراخ، مجرا و محفظه دارد که دود از آنها عبور می کند. این مجموعه، امواج پر فشار و پر سر و صدای ناشی از باز شدن سوپاپهای دود را خفه می کند. در بعضی از خودرو های یک منبع اگزوز عقبی (صدا خفه کن)، که از منبع اصلی کوچکتر است، نیز نصب می کنند تا سر و صدا بیشتر کاهش یابد.

 

مقطع منبع اگزوز

 

شکل 4

 

در بسیاری از خودروها از لوله های اگزوز جند لایه استفاده می شود( شکل 5). در لوله های دو لایه یک لایه درون لایه دیگر قرار دارد. در لوله های سه لایه یک لایه پلاستیکی بین دو لایه فلزی قرار دارد. هر دو نوع لوله می توانند «طنین» صدای لوله اگزوز را که در بعضی از سیستم های تخلیه مشاهده می شود، کاهش دهند.

 

لوله اگزوز دو لایه

 


دوشنبه 94 مهر 27 , ساعت 7:23 عصر

میلیون‌ها خودرو در جاده‌ها و خیابان‌های جهان در حال حرکت هستند که هر کدام یک منبع آلودگی تلقی می‌شوند. در شهرهای بزرگ، آلاینده‌های ناشی از عملکرد خودروها می‌تواند مشکلات بسیاری را به وجود آورد. برای حل این مشکل، کشورها قوانین زیست‌محیطی خاصی را تدوین کرده‌اند. همچنین قوانینی وضع کرده‌اند که مقدار آلودگی هر خودرو را محدود می‌سازند. سازندگان خودرو به منظور رعایت این قوانین، روش‌های متفاوتی برای جلوگیری از تولید و انتشار آلاینده‌ها و همچنین سیستم‌های متنوعی برای سوخت‌رسانی خودروها ابداع کرده‌اند. برای کاهش آلاینده‌های خودرو، وسیله‌ای جالب به نام مبدل کاتالیزور ابداع شده است. محصولات احتراق، قبل از ترک خودرو، از این قسمت عبور کرده و مقدار زیادی از آلودگی‌های آن، حذف می‌شود.

 

مبدل کاتالیستی(کاتالیزور) وسیله ای است که سر راه خروجی اگزوز خودرو قرار می گیرد و طی یک سری واکنش  های شیمیایی با تبدیل گازهای سمی حاصل از احتراق خودرو به گازهای بی  ضرر، از آلودگی هوا جلوگیری می  کند. البته این مبدل  ها انواع مختلفی دارند و واکنش  های شیمیایی هر کدام از آن  ها بسته به نوع موتور و سوخت  مصرفی متفاوت است. به  طور مثال مبدل کاتالیستی خودروهای گازوئیلی طوری است که در آن واکنش  های اکسیداسیون انجام می  شود. طی این واکنش  ها، مونو اکسید کربن، مشتقات اکسید نیتروژن، و کربوهیدرات  های حاصل از احتراق ناقص سوخت، به دی اکسید کربن، نیتروژن، و آب تبدیل می  شوند. اگرچه مبدل  های کاتالیستی بیش ترین کاربرد را در خودروها دارند، اما در ژنراتورها، لوکوموتیوها،و هواپیماها نیز مورد استفاده قرار می  گیرند. گفتنی است، این وسیله در حقیقت در راستای پیروی از مقررات دولتی و زیست محیطی مبنی بر رعایت حداکثر میزان آلایندگی خودروها ابداع شده است.

 

مبدل  های کاتالیستی از سه بخش مهم هسته کاتالیست، لایه اکسیدی، و ماده کاتالیست تشکیل شده  اند.


دوشنبه 94 مهر 27 , ساعت 7:23 عصر

سیستم تخلیه دود

 

سیستم تخلیه دود(شکل 1) وظیفه جمع آوری، خنک کردن، کاهش صدا و پاکیزه سازی دود خروجی از موتور را بر عهده دارد. این سیستم دود را به عقب خودرو انتقال می دهد و از آنجا در هوا تخلیه می کند. اجزای سیستم تخلیه دود عبارت اند از منیفولد دود، لوله اگزوز، مبدل کاتالیزوری، منبع اگزوز (در بعضی خودروها) و قسمت انتهایی لوله اگزوز. اکنون بسیاری از سیستم های تخلیه دود را از فولاد زنگ نزن می سازند تا بهتر در برابر خوردگی مقاومت کند و دوام بیشتری داشته باشد.

 

درسیستم تخلیه دود، مبدل کاتالیزوری، با تبدیل بیشتر آلاینده های موجود در دود به گاز های بی زیان، دود را پاکیزه میکند. منبع اگزوز و منبع عقبی اگزوز صدا را کاهش می دهد. دود از صریق قسمت انتهایی لوله اگزوز وارد محیط می شود.

 

اجزای سیستم تخلیه دود

 

شکل 1

 

در شکل 1 یک سیستم تک اگزوزی ربای موتور راست نشان داده شده است. در این سیستم دود فقط یک مسیر عبور دارد که از طریق آن از منیفولد دود به قسمت انتهایی لوله اگزوز می رسد. در موتور های خورجینی، هر ردیف سیلندر یک منیفولد دود دارد. به هر منیفولد دود یک اگزوز متصل می شود. در شکل 2 سیستم تک اگزوزی برای موتور خروجینی نشان داده شده است. مبدل های کاتالیزوری بسته جفتی در هر لوله اگزوز به مبدل کاتالیزوری زیر کف متصل می شوند. دودی که از مبدل کاتالیزوری بیرون می آید از طریق یک لوله به منبع اگزوز و منبع غقبی (بعضی خودرو ها) می رسد و از انتهای لوله اگزوز بیرون می رود.

 

سیستم های تک اگزوزی برای موتور های خورجینی

 

شکل 2

 

در نوع دیگری از سیستم تک اگزوزی برای موتور های خورجینی دو لوله اگزوز از طریق لوله ای عرضی به هم متصل می شوند. پس از آن دود از طریق سیستم تک اگزوزی به انتهای لوله اگزوز می رسد(شکل1)

 

بعضی از خودروهایی که موتور خورجینی دارند به سیستم دو اگزوزی مجهزند. در این حالت دو سیستم اگزوز جداگانه، یک سیستم برای هر ردیف از سیلندر ها، وجود  دارد. برای کاهش سر و صدا یک لوله عرضی، دو لوله میانی را به هم متصل می کند


دوشنبه 94 مهر 27 , ساعت 7:22 عصر

فرمان SBW (Steer By Wire)

 

این  نوع فرمان مدرن ترین نوع  فرمانهای حال و آینده است . در این نوع سیستم ، ستون فرمان حذف شده و هیچ رابط مکانیکی بین غربیلک و قسمت دنده شانه ای و پینیون (R , P) وجود  ندارد، این فرمان از دو آیتم الکترونیکی تشکیل شده است که به شرح زیر است :

 

 

 

الف- آیتم انتقال مقدار چرخش غربیلک به قسمت پینیون : 

 

 این بخش شامل سنسور و زاویه ای (Angular Sensor)  میکروکنترولر (ECU)  و موتور DC  است. سنسور

 

زاویه ای ، روی محوری که غربیلک  روی آن می چرخد ، قرار دارد و مقدار زاویه گردش فرمان را حس نموده،

 

به میکروکنترولر انتقال می دهد. آنگاه  میکروکنترلر سیگنال لازم را به موتور DC  این آیتم که روی پینیون قرار

 

دارد ، ارسال و در نهایت به دنده شانه  ای منتقل و عمل هدایت خودرو توسط فرمان انجام میشود . ممکن است این استنباط بوجود آید که فیدبک جاده و چرخها به غربیلک و در نتیجه به راننده منتقل نمی گردد وهمچنین هیچ بازدارنده ای در میزان چرخش غربیلک  توسط راننده وجود ندارد. در حالی که این استنباط درست نبوده و بازتاب عکس العمل جاده به غربیلک (با توجه  به این که ستون فرمان وجود ندارد ) و راننده منتقل میشود.

 

 

 

ب)- آیتم انتقال فیدبک (Feedback) جاده و چرخها به راننده:

 

 

 

این بخش شامل سنسور گشتاور (Torque Sensor) ، میکروکنترلر و موتور DC مجزا است . سنسور گشتاور

 

روی پینیون مستقر بوده و گشتاور بوجود آمده را حس نموده ، به میکروکنترلر انتقال میدهد .

 

میکروکنترلر نیز پس از پردازش  سیگنال دریافتی ، دستورالعمل لازم را به موتور DC   این آیتم که روی  محور  

 

غربیلک  نصب شده است ، ارسال میکند که به غربیلک نیرو وارد نماید.در نتیجه فیدبک جاده به راننده منتقل گشته و عمل هدایت خودرو از طریق فرمان به درستی و واقعی انجام می پذیرد. لذا این نوع سیستم فرمان علاوه بر قسمت مکانیکی دنده شانه ای و پینیون ، از دو مجموعه سنسور ( یکی زاویه ای و دیگری گشتاور ) ، میکروکنترلر و موتور DC  تشکل شده است . این نوع  سیستم اگر چه به جهت  حذف ستون فرمان به ایمنی راننده در مواقع  بحرانی می انجامد اما ضریب ایمنی  بالایی را در سیستم هدایت خودرو می طلبد. زیرا سیستم  مکانیکی کامل  نبوده، عمل ستون  فرمان  توسط  یک سیگنال  الکترونیکی انجام می شود و سیگنال های الکترونیکی ضریب اطمینان بالایی را لازم دارند .

 

شرکتهای فعال در زمینه ی سیستم فرمان الکتریکی : 

 

فرمان الکتریکی از سال 1995 بتدریج برروی خودروهای سواری نصب شده و شرکتهای صاحب فن آوری این

 

نوع فرمان آن تحقیقات و سرمایه گذاریهای گسترده ای انجام داده اند . مهمترین آنها عبارتند از :

 

 

 

شرکت Delphi : 

 

این ا ز سال 1999 تا پایان سال 2003 بیش از 2.5 میلیون دستگاه فرمان با تکنولوژی الکتریکی تولیدشرکت او به فروش  رسانده است . فرمانهای  تولیدی آن اکنون بر روی چهار نوع خودرو در اروپا  شامل فولکس لوپو ، فیات پاندا ، پونتو و اپل مریوا نصب و مورد استفاده قرار گرفته است . این شرکت  تولیدات خود را با اسامی،فرمانهای مخصوصی معرفی کرده است . فرمانهای الکتروهیدرولیکی با نام Magnasteer الکتریکی با نام Esteer و فرمان SBW با نام Quadra steer عرضه می شود. بعنوان مثال فرمان Esteer نصب شده روی خودرو فیات پانتو در شکل  صفحه بعد  نشان داده شده است . اکنون روزانه 50000  دستگاه از انواع  سه گانه فرمانهای یاد شده را در 10 نقطه ی دنیا تولید میکند.


<   <<   16   17   18   19   20   >>   >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ