آموزش تعمیرات انواع خودرو کلیک کنید

 

آموزش برق خودرو کلیک کنید

 

مجموعه عظیم تعمیرات خودرو کلیک کنید

نقشه فیوز برق پژو 405 - تعمیرات خودرو
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
برترین ذخیره، دانشی است که بدان عمل شود و احسانی است که بدان منّت ننهند . [امام علی علیه السلام]
 
سه شنبه 94 مهر 28 , ساعت 10:54 صبح
کلاچ های چند صفحه ای
از آن جایی که سیستم دو کلاچه شبیه سیستم اتوماتیک است شاید تصور کنید که این سیستم به مبدل گشتاور نیاز داشته باشد چیزی که در سیستم اتوماتیک مورد نیاز است تا قدرت به چرخ ها منتقل شود، در حالی که DCT به مبدل گشتاور نیاز ندارد. به جای آن DCT هایی که هم اکنون در بازارند از کلاچ های چند صفحه ای تر استفاده می کنند. کلاچ تر کلاچی است که اجزای آن در مایع غوطه ورند تا هم اصطکاک کم شود و هم از گرمای تولید شده بکاهد. تولید کنندگان در حال توسعه DCT های با کلاچ خشک هستند درست مانند سیستم های دستی اما خودروهایی که مجهز به DCT هستند. از کلاچ خیس استفاده می کنند. بسیاری از موتوسیکلت ها از یک کلاچ چند صفحه ای استفاده می کنند. وقتی که کلاچ درگیر می شود فشار هیدرولیکی داخل پیستون فنر های حلقه شده را تحت فشار قرار می دهد. با این کار یک دسته از صفحه های کلاچ و دیسک های اصطکاکی به صفحه فشار که ثابت است، فشرده می شوند. دیسک های اصطکاکی دارای دندانه های داخلی هستند و به گونه ای طراحی شده اند که با دندانه های روی غلتک های کلاچ درگیر شوند و این غلتک ها هم به نوبه خود با چرخ دنده هایی که نیرو را انتقال می دهند درگیر می شوند. سیستم انتقال قدرت و کلاچه خشک -Audi- دارای یک فنر حلقه ای کوچک ویک فنر بزرگ میانی است.
به منظور آزاد کردن کلاچ، از فشار روغن درون پیستون کاسته می شود. با این کار فنر های پیستون که اعمال فشار روی مجموعه کلاچ و صفحات فشار را ممکن می کنند به حالت آزاد بر می گردند.
قبلا مشخص شد که چرا DCT ها را جزء سیستم های انتقال قدرت دستی اتوماتیک شده می دانند. در اصل DCT دقیقا مانند سیستم دستی کار می کند.این سیستم شامل شفت ورودی شفت جانبی در محفظه چرخ دنده ها، هماهنگ کننده ها و کلاچ است. تنها چیزی که ندارد پدال کلاچ است چون سیستم های هیدرولیکی و بوبین ها کار تعویض دنده را انجام می دهند. حتی در این حالت نیز راننده می تواند با استفاده از دکمه یا دسته تعویض دنده تعیین کند که سیستم چه موقع عمل کند. با توجه به این که رفتن به دنده بالاتر ظرف هشت میلی ثانیه انجام می گیرد پس رانندگان در ضمن تعویض دنده یکی از چندین محاسن DCT ها را تجربه خواهند کرد و آن هم شتاب گیری دینامیک و پیوسته آن است. تعویض دنده یکنواخت با حذف شوک -shift shock -که در سیستم دستی و بعضی از سیستم های اتوماتیک وجود دارد_ حاصل می شود. بهترین حسن DCTها این است که به راننده این امکان را می دهد که با توجه به میل خود عمل تعویض دنده را انجام داده یا کامپیوتر همه کارها را انجام دهد.
Audi TT Roadster یکی از چندین مدل Audi که از سیستم انتقال دو کلاچه استفاده می کند.
شاید بزرگ ترین حسن DCT ها صرفه جویی در مصرف سوخت باشد .از آن جایی که در ضمن تعویض دنده انتقال قدرت از موتور به چرخ ها قطع نمی شود مصرف سوخت به صورت قابل ملاحظه ای کاهش می یابد. بعضی از متخصصان می گویند یک سیستم شش دنده DCT درمقایسه با یک سیستم اتوماتیک پنج دنده افزایش 10 درصدی بازده نسبی سوخت و کاهش مصرف آن را به دنبال دارد.
بسیاری از تولید کنندگان خودرو به DCT ها علاقه مند شده اند و این در حالی است که تولید کننده گان موتور ها از هزینه ای که باید صرف تغییراتی در خطوط تولید موتور شود نگرانند. این امر باعث افزایش قیمت خودرو هایی می شود که مجهز به DCT هستند و ممکن است خریداران مطلع را از خرید این خودروها منصرف کند.
به علاوه امروزه تولید کنندگان بیشتری در تکنولوژی های مربوط به سیستم های انتقال قدرت متناوب سرمایه گذاری می کنند و این یکی از موارد مورد توجه سیستم تعویض دنده پیوسته است -CVT-.
یکی از انواع سیستم های CVTاتوماتیک است که از یک سیستم پولی و یک تسمه و یا یک زنجیر به منظور تنظیم نسبت چرخ دنده ها استفاده می کند.
CVT ها همچنین شوک هنگام تعویض دنده را هم کاهش می دهند و بازده سوخت را به میزان قابل ملاحظه ای افزایش می دهند اما CVT ها نمی توانند نسبت به گشتاورهای بالای مورد نیاز در خودروهای با توان بالا پاسخ گو باشند.
DCT ها این مشکلات را ندارند و برای خودروهای با توان بالا ایده آل هستند. در اروپا بیشتر، سیستم انتقال قدرت دستی به خاطر عملکرد خوب و بازده سوخت ترجیح داده می شود.
تاریخچه و آینده DCT ها
Adolphe Kégresse آدولف کگرس فردی که گیربکس اتوماتیک را ابداع کرد یکی از پیشگامان مهندسی خودرو بود. بیشتر شهرت کگرس به خاطر خودروهای معروف نظامی-half-track- اوست. نوعی از خودرو هایی که مجهز به چرخ های خاصی هستند و امکان رانندگی در هر نوع ناهمواری زمین را فراهم می کنند.
در سال 1939 کگرس طرح استفاده از سیستم دو کلاچه را مورد توجه قرار داد و امیدوار بود در خودروی افسانه ای مخصوص بکسل سیتروئن به کار رود، اما متاسفانه شرایط ناسازگار تجاری مانع پیشرفت بیشتر در این زمینه شد.
هم Audi هم Porsche مفهوم دو کلاچه را درطرح های خود مد نظر قرار دادند هرچند که استفاده این شرکت ها از سیستم دو کلاچه تنها به خودرو های مسابقه محدود شد.


لیست کل یادداشت های این وبلاگ