آموزش تعمیرات انواع خودرو کلیک کنید

 

آموزش برق خودرو کلیک کنید

 

مجموعه عظیم تعمیرات خودرو کلیک کنید

انواع رنگ پژو پارس سال - تعمیرات خودرو
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سزا نباشد آنکه دانشمند نیست، خوشبخت شمرده شود و آنکه مهربان نیست، ستوده به شمارآید . [امام صادق علیه السلام]
 
دوشنبه 94 مهر 27 , ساعت 7:25 عصر

مجموعه فرمان خودرو، یکی از اجزای تشکیل دهنده پلاتفرم است که نقش بسیارمهمی در دینامیک وسیله نقلیه و نهایتا ایمنی آن ایفا می کند. فرمان دارای انواع مخلتفی از جمله دنده شانه ای، با ساچمه های بازگردنده و مارپیچی است که هر یک، مزایا و معایب خود را دارد. از نظر میزان کمک به فرمان نیز این سیستم به طور کلی به دو بخش ساده (بدون کمک یا تقویت) و کمک دار (تقویت شده به صورت هیدرولیک، برقی یا ترکیبی) تقسیم می شود. در این مقاله قصد داریم به بررسی انواع سامانه های هدایت خودرو و ملاحظات مرتبط با آن بپردازیم.
اجزای تشکیل دهنده یک سیستم فرمان شامل چندمجموعه اصلی زیر هستند:
بخش مکانیکی داخل محفظه موتور
بخش مکانیکی داخل اتاق
اگر سیستم فرمان تقویت شده باشد، قطعات زیر را نیزممکن است در بر بگیرد:
بخش هیدرولیکی
بخش الکتریکی و الکترونیکی

بخش های تشکیل دهنده

1- بخش مکانیکی داخل محفظه موتور که خود ازاجزای زیر تشیکل شده است: اجزای مکانیکی پوسته فرمان، بازویی قرقری و سیبکهای فرمان.
2-بخش مکانیکی داخل اتاق که از تلسکوپی فرمان و غربیلک فرمان تشیکل شده است.
3- بخش هیدرو یکی که از اجزای زیر تشیکل شده است: مخزن، پمپ که نیروی خود را یا از تسمه و یا از موتور برقی می گیرد، مقسم، جک هیدرولیکی  DVI یاDVS ، لوله های اتصال و خنک کننده روغن.
4- بخش الکتریکی و الکترونیکی که بسته به میزان مجهز بودن سیستم فرمان از اجزایی تشکیل شده است که اطلاعات لازم برای ECU یا مرکز پردازش الکترونیکی را برای کنترل سیستم تقویت کننده فرمان فراهم می کند،از جمله اطلاعات وضعیت موتور، اطلاعات زاویه غربیلک فرمان و اطلاعات سرعت خودرو.
پردازش گر یا ECU در سیستم فرمان ممکن است دستورات خود را به پمپ الکتر یکی تقویت کننده فرمان (GEP)بفرستد که در این حالت، ECU دور موتور الکتر یکی را کنترل می کند و یا دستورات خود را به مبدل بفرستد که مقسم فرمان را کنترل کند.

توصیه های کلی

در زمینه تعمیر و نگه داری سیستم فرمان به دو مساله اساسی باید توجه شود: رعایت نکات ایمنی و بهداشتی و آموزش و آشنایی با دستورالعمل تعمیر و نگه داری.
توجه شود که کار بر روی کلیه قسمت هایی که به ایمنی سرنشینان خودرو مربوط می شود )سیستم فرمان، ترمز وغیره(باید با بیشترین دقت ممکن انجام شود.
باتری
برای انجام بعضی از کارهای مربوط به تعمیر و نگهداری خودرو، ارتباط باتری باید قطع شود.این کار در بعضی مواقع و به دو علت باید انجام شود: اطمینان از ایمنی تعمیرکاران و جلوگیری از آسیب رسیدن به اجزای خودرو.
قبل از انجام تعمیرات بر روی خودرو به دستورالعمل سرویس خودرو مراجعه کنید تا از این موضوع که قطع کردن باتری لازم است یا نه، مطمئن شوید. بعد از خاموش کردن خودرو، برخی از ECU ها قبل از این که به حالت آماده باش یا استندبای در بیایند اطلاعات را در خود ذخیره می کنند. ضروری است حین این عمل از قطع کردن منبع تغذیه پردازشگرها پرهیز کنید، زیرا باعث به وجود آمدن ایراد در سیستم خواهد شد.



لیست کل یادداشت های این وبلاگ